Följ utvecklingsarbetet med Hbl+ och Hbl.fi

Okategoriserad

Det bästa av det bästa

12 okt , 2012, 15.35 Johanna Lindfors

 

Om du fick skapa en helt ny medieprodukt, hur skulle den se ut? Vad innehåller den, och hur ofta skulle den utkomma? Den frågan ställde jag till en grupp gymnasieelever i samband med en föreläsning om HBL+.

Det mest kreativa förslaget levererades av fyra pojkar som skulle kombinera det bästa ur Helsingin Sanomat, Seiska och Top Gear och sätta ihop det till ett veckomagasin. Produkten skulle även innehålla förmånskuponger till Subway.

Många var inne på liknande banor, plocka det bästa ur nuvarande produkter och sätta ihop det till en ny helhet. En elev föreslog en sida med lättläst material för den som vill läsa nyheter i enklare form eller för finskspråkiga som vill lära sig svenska.

För vår del heter den nya ”produkten” HBL+, där vi bjuder på ”det bästa av det bästa”.

Under utvecklingsarbetet har vi hört både yngre och äldre, prenumeranter och icke-prenumeranter för att få en bild av vad som efterfrågas just nu.

Samtidigt går diskussionen het på redaktionen. Vem är det egentligen som vill ta del av nyheter via nya kanaler? Är det den yngre generationen som aldrig haft en stark relation till papperstidningen, eller de äldre som har råd att köpa sig en pekplatta och uppskattar flexibilitet?

Läs också

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *